Naked and Afraid (2013–…): Season 1, Episode 4 - Punishment in Panama - full transcript

Clint Jivoin and Laura Zerra are Naked and Afraid on a Panamanian island for 21 days. Plagued by sand flies and threatened by snakes and crocodiles the pair have to stick together using all their skills and experience to survive in the tropical hell.

[ INSECTS CHIRPING ]

Clint:
NOT WORTH IT.

Clint: I DO NOT HAVE THE ENERGY
TO WRESTLE AN ALLIGATOR.

WHOA *BLEEP*

HOLY CRAP! WHOA!

Narrator:
TWO STRANGERS...

THERE'S MY PARTNER.

...ONE MAN AND ONE WOMAN,
BOTH EXPERIENCED SURVIVALISTS,

HAVE CHOSEN TO PUT THEIR SKILLS
TO THE ULTIMATE TEST.

WHOO-HOO!

THEY HAVE NO WATER, NO FOOD,
AND NO CLOTHES.



THEIR CHALLENGE
IS TO SURVIVE FOR 21 DAYS...

GOD.
WE ARE SO SCREWED.

...KNOWING THAT THE HUMAN BODY

CAN ONLY LIVE THREE DAYS
WITHOUT WATER...

WE NEED WATER, FAST.
...AND BEGINS TO SHUT DOWN

AFTER THREE WEEKS WITHOUT FOOD.

THIS IS THE EVEREST
OF SURVIVAL CHALLENGES.

CAN A MAN AND WOMAN

SURVIVE ALONE IN THE WILDERNESS
NAKED AND AFRAID?

IT'S LIKE THE JUNGLE IS SAYING,
"GET THE *BLEEP* OUT."

THIS IS WHERE I'M SPENDING
THE NEXT 21 DAYS

COMPLETELY CUT OFF
FROM CIVILIZATION.

Laura:
THIS IS PRETTY EXCITING.

I'VE NEVER SURFED A WAVE
IN A BOAT.



[ LAUGHS ]

Narrator:
PANAMA, CENTRAL AMERICA.

THE ISLAND OF CAYO DE AGUA
LIES TO THE NORTHWEST.

VIOLENT STORMS LASH THE ISLAND

WITH WINDS OF UP TO
80 MILES AN HOUR

AND DUMP OVER 10 FEET
OF RAIN ANNUALLY.

IT'S A HOT
AND OPPRESSIVELY HUMID PLACE.

THE SURROUNDING REEF IS HOME
TO OVER 30 SPECIES OF SHARK,

INCLUDING AGGRESSIVE BULL
AND TIGER SHARKS.

INLAND, THE BEACH QUICKLY
GIVES WAY TO PUTRID SWAMP.

THERE, PREDATORY CAIMAN
CAN GROW TO 19 FEET.

DEADLY PIT VIPERS AND BOAS
LIE IN WAIT

FOR ANY WARM-BLOODED PREY.

MY NAME IS LAURA ZERRA, AND I'M
A PRIMITIVE SURVIVALIST.

I TEACH SURVIVAL SKILLS.

I'VE NEVER BEEN TO PANAMA.

I EXPECT RAIN, BUGS, AND ANIMALS
THAT CAN PROBABLY KILL ME.

THIS WILL BE THE ULTIMATE TEST
OF MY SURVIVAL SKILLS,

BUT I HAVE NO RIGHT
TO CALL MYSELF A SURVIVALIST

IF I CAN'T SURVIVE HERE.

MY NAME'S CLINT JIVOIN.

I'M A PRIMITIVE SURVIVALIST

AND A COUNTRY-WESTERN SINGER
AND SONGWRITER.

I'VE NEVER
LEFT THE UNITED STATES,

SO I'VE NEVER BEEN TO PANAMA.

I'M A LITTLE APPREHENSIVE
ABOUT THIS ENVIRONMENT.

I'M NOT USED TO HAVING
VENOMOUS SNAKES EVERYWHERE,

FROGS THAT IF I TOUCH,
I'M GONNA KEEL OVER.

BUT THIS CHALLENGE
IS GONNA FORCE ME

TO TAKE THE SURVIVAL SKILLS
THAT I TEACH ON A REGULAR BASIS

AND APPLY THEM
TO A REAL-LIFE SITUATION.

I'M NOT REALLY SELF-CONSCIOUS.

I DON'T FEEL WEIRD AT ALL
ABOUT BEING NAKED.

Clint: THE NAKED THING'S
FREAKIN' WEIRD.

NIGHT ONE
IS GONNA BE INTERESTING.

I'M HAVING A SLEEPOVER.

USUALLY, IT TAKES A COUPLE DATES
TO GET TO THAT POINT.

I DO WORRY THAT MY PARTNER
WILL BE DISTRACTED

BY BEING AROUND A NAKED FEMALE.

WELL, HOPEFULLY I'M ATTRACTED
TO THE PERSON I'M WITH.

I MEAN, I DON'T WANT TO STARE
AT SOMEONE I'M NOT ATTRACTED TO

FOR 21 DAYS.

Laura:
I'M BEING VERY OPTIMISTIC

AND HOPING THAT HE'LL BE
ENOUGH OF A PROFESSIONAL

TO LOOK PAST THE NUDITY
AND GET THE JOB DONE.

HERE WE GO.

BASICALLY,
I'M LOOKING AT MY PARTNER

AS ANOTHER SURVIVAL TOOL.

I DON'T WANT HIM
TO BE AN ARROGANT *BLEEP*

WHO JUST THINKS
HE'S GONNA BOSS ME AROUND

'CAUSE I'M THE LITTLE CAMP WOMAN
WHO'S GONNA BE BACK

TENDING THE FIRE.

I CAN HOLD MY OWN,

AND I HOPE THAT HE MAKES
AS MANY CONTRIBUTIONS

AS I PLAN ON MAKING.

Clint: MY PARTNER NEEDS TO HAVE
A GOOD SENSE OF HUMOR.

IF WE START BITCHING
AT EACH OTHER

AND THERE'S NO HUMOR THERE,
IT'S GONNA BE A LONG 21 DAYS,

AND WE MIGHT NOT MAKE IT.

THAT WAS ROUGH
GETTING IN HERE.

HI. I'M CLINT.

LAURA.
NICE TO MEET YOU.

NICE TO MEET YOU.
WHERE YOU FROM?

I AM FROM NEW HAMPSHIRE.
WHERE ARE YOU FROM?

I'M FROM INDIANA.
SWEET.

YOU GOT SURVIVAL BACKGROUND
OR ANYTHING LIKE THAT?

I HAVE
A SURVIVAL BACKGROUND.

DO YOU?
YEAH.

BE AWESOME.
YEAH.

WE PROBABLY NEED
TO GET THE HELL OUT OF HERE.

THE TIDE'S COMING IN,
SO...

SOUNDS LIKE A PLAN.
LET'S GET UP AND MOVE ON.

LET'S DO IT.
COOL?

ALL RIGHT.
SWEET.

Narrator:
LAURA AND CLINT ARE EACH ALLOWED

TO BRING ONE ESSENTIAL
SURVIVAL ITEM.

BAGS.

THERE'S A HIS
AND A HERS.

OH, NICE.

IT'S MY MACHETE,
SO THIS IS MY SURVIVAL ITEM.

AWESOME, AWESOME.
I'M PRETTY PSYCHED.

I'M SURE YOU CAN FIGURE OUT
SOME OF THE USES FOR THIS.

HERE'S MY ITEM.
TRY NOT TO LAUGH.

HEY, REEF.
I SEE. OKAY.

WE'RE GONNA USE THEM.

Clint: I HATE THE OCEAN,
BUT FISH ARE UNDERWATER.

I NEED TO BE UNDERWATER, TOO.

Narrator: A SMALL CREW
WILL CAPTURE THE 21-DAY JOURNEY

WITH INSTRUCTION
NOT TO INTERVENE

UNLESS A MEDICAL EMERGENCY
MAKES IT ABSOLUTELY NECESSARY.

IN ADDITION, CLINT AND LAURA ARE
PROVIDED WITH HANDHELD CAMERAS

TO RECORD THEIR OWN EXPERIENCE
FROM THEIR OWN POINT OF VIEW.

ALL RIGHT.
THAT IT?

COOL.

WE HAVE A MAP.

WE CAME IN HERE
IN THIS COVE, RIGHT?

YEAH, THAT'S THE ONLY COVE
I SEE ON THE MAP.

AND THEN
WE SEE THE "X,"

WHICH IS DEFINITELY
IN THE WATER.

THAT'S WHERE
WE'RE GETTING OUT OF HERE.

THAT'S WHERE
WE'RE GETTING OUT.

A PRIMITIVE MAP OF THE AREA HAS
BEEN GIVEN TO CLINT AND LAURA,

INDICATING
THEIR EXTRACTION POINT OFFSHORE

TO THE NORTHEAST.

THEY'LL NEED TO BUILD A RAFT

THAT WILL CARRY THEM PAST
THE BREAKERS TO THE OPEN SEA,

WHERE THEY'LL BE RESCUED.

THE MAP ALSO SHOWS A BEACHHEAD

SEVERAL MILES NORTHWEST
OF THEIR CURRENT POSITION,

FLANKED BY
A CAIMAN-INFESTED SWAMP,

WHICH THEY'LL CALL HOME
FOR THE NEXT THREE WEEKS.

STAYING IN THE JUNGLE
PERCHED ON THE EDGE OF THE COVE

IS DANGEROUS,
SO THEY NEED TO TREK

THROUGH
THE IMPENETRABLE VEGETATION

TO GET TO THE BEACH
AS QUICKLY AS POSSIBLE.

ALL RIGHT, SO,
WE HAVE TO MOVE

ALL THE WAY DOWN HERE
TO THIS BEACH.

WE'RE GONNA HAVE TO GO
PROBABLY THROUGH ALL THIS.

YEAH.

Clint: YEAH, I DON'T WANT TO BE
SPENDING THE NIGHT IN THIS.

IT'S A TERRIBLE AREA TO CAMP.

ALSO, IT'S THE RAINY SEASON,

SO I DON'T WANT TO GET CAUGHT
OUT IN THE JUNGLE

WHEN IT STARTS COMING DOWN.

LET'S GET OUT OF HERE.

LET'S DO IT.

[ SQUAWKS ]

BE CAREFUL.

THERE'S DEFINITELY SNAKES
AROUND HERE.

UGH. *BLEEP*

THIS IS GONNA BE
A SLIPPERY MESS

AND SOME REAL
FLATTERING ANGLES, TOO.

I DON'T SEE ANY RED FLAGS
WITH CLINT.

I DON'T NEED
NO STINKIN' MACHETE.

BUT I'M IMAGINING
MAYBE HE PICKED UP SURVIVAL

AS A NEAT TRICK
TO IMPRESS OTHER PEOPLE,

AND I HOPE HE DOESN'T TRY
TO IMPRESS ME WITH IT.

CHECK THIS OUT.

DUDE, EVERYTHING AROUND HERE
IS CORDAGE.

PRETTY DECENT.

Clint:
MY FIRST IMPRESSION OF LAURA --

SHE'S OBVIOUSLY
A VERY ATTRACTIVE WOMAN,

AND SHE REALLY HAS
THAT GO-GET-'EM ATTITUDE.

I HOPE SHE'S GOT WHAT IT TAKES
TO DO THIS.

Narrator: AS PART
OF THEIR SELECTION PROCESS,

CLINT AND LAURA HAVE UNDERGONE
RIGOROUS PHYSICAL

AND PSYCHOLOGICAL TESTING.

THEIR OVERALL
SURVIVAL ASSESSMENT

HAS BEEN EVALUATED BY EXPERTS
ACCORDING TO THREE CATEGORIES...

CLINT'S EXPERIENCE
AS A SURVIVALIST TEACHER

SCORES HIM HIGHLY,

BUT HIS LACK OF REAL-WORLD
EXPERIENCE COUNTS AGAINST HIM.

LAURA HAS TESTED
HER SURVIVAL SKILLS

IN A VARIETY OF ENVIRONMENTS.

THIS IS A POINT,
BUT HER LONER MENTALITY

COULD PREVENT HER
FROM WORKING AS A TEAM.

CLINT AND LAURA ARE GIVEN

AN OVERALL PRIMITIVE
SURVIVAL RATING, OR PSR.

CLINT'S PRIMITIVE
SURVIVAL RATING IS SET AT 6.9.

LAURA'S IS 7.9.

OUR EXPERTS WILL REASSESS
THEIR PRIMITIVE SURVIVAL RATING

AT THE END
OF THE 21-DAY CHALLENGE.

I'M KIND OF SKETCHED OUT
BY THESE FREAKIN' HOLES.

I KNOW.

I'M JUST WORRIED
ABOUT SNAKES, MAN.

THAT'S ALL I'M THINKING ABOUT
RIGHT NOW.

I HATE SNAKES.

DO YOU WANT ME
TO GO FIRST?

'CAUSE I REALLY DON'T GIVE
A *BLEEP* ABOUT SNAKES.

YEAH.

CLINT AND LAURA NOW MAKE
THEIR WAY THROUGH THE JUNGLE

IN SEARCH OF A SAFE PLACE
TO PUT THEIR SHELTER,

SOMEWHERE DRY
AND AWAY FROM BUGS.

OH *BLEEP*
THAT SON OF A *BLEEP* STING.

YEAH, THESE ANTS DEFINITELY --
THEY BITE.

Clint: I'VE NEVER SEEN THESE
IN PERSON BEFORE,

BUT IT'S NOT TOO HARD TO TELL
THESE ARE LEAF-CUTTER ANTS.

I'VE BEEN GETTING BIT.
NOW I SEE WHAT THE CULPRIT IS.

WE'LL HAVE TO WATCH OUT
FOR THOSE WHEN WE SET UP CAMP.

WHOA! CHECK OUT
THAT COOL SPIDER.

YEAH,
LET'S NOT.

Laura:
AS FAR AS SPIDERS GO,

THERE'S ONE BIG SPIDER HERE
CALLED THE ANTELOPE SPIDER

THAT IS INCREDIBLY PAINFUL
IF YOU GET BIT.

THAT'S THE END.
THAT'S GAME OVER.

FEEL LIKE A NAKED
LEWIS AND CLARK.

OH *BLEEP*

OH, MY GOODNESS.

OH, NICE.

I JUST FOUND,
IN RIDICULOUS ABUNDANCE,

WATER APPLE, WHICH IS AN EDIBLE
FRUIT THAT I'VE READ ABOUT.

THAT'S AWESOME.

ALL THAT SUGAR
AND THOSE NUTRIENTS,

ALONG
WITH THE ADDED HYDRATION --

THIS CAN BE REALLY GOOD
FOR BOTH OF US.

WOW.

IT'S LIKE SOMETHING OUT
OF A KID'S BOOK OR SOMETHING.

I KIND OF FEEL LIKE
ADAM AND EVE.

OH-HO.

[ LAUGHS ]

DEFINITELY
FEELING THE SUN.

OH, MY GOD.
IS THERE A COCONUT?

OH, MY GOD.
I FOUND COCONUTS.

I'M TAKING TWO COCONUTS.

LET'S EACH GRAB ONE,
AT LEAST.

YOU GOT IT.
YOU GOT IT.

*BLEEP*
OH, MY GOD.

CRAP. BLOOD. OH, MY GOD.

THIS IS, LIKE --
WOW.

I HAVE A MACHETE WOUND,

SO HERE'S THE FIRST WOUND
OF THE TRIP.

THAT'S REALLY BLEEDING.

DEFINITELY DANGER OF INFECTION,
DANGER OF FUNGUS.

WE NEED
TO GET IT TIED UP.

Laura: I KNOW ENOUGH
ABOUT THE JUNGLE TO KNOW

IT'S NOT THE PLACE
YOU WANT TO BE DEALING

WITH A FESTERING WOUND.

IT'S JUST WARM AND WET,

AND BACTERIA REALLY LIKES
THAT KIND OF ENVIRONMENT.

SO IT DEFINITELY
MAKES THIS MORE DIFFICULT

THAN IT OTHERWISE WOULD BE.

[ SQUAWKS ]

Clint: GOD, MAN,
MY FOOT IS KILLING ME NOW.

I KNOW. MINE IS, TOO.
IT'S ON FIRE.

I WOULDN'T BE SO SKETCHED OUT
IF I HAD SHOES ON, YOU KNOW?

OH, MY GOSH!
LOOKIT!

YEAH.
FRESHWATER.

THAT WAS
A GOOD FIND.

[ LAUGHS ]

I FEEL LIKE IF WE JUST
STUCK A FREAKIN' STICK

IN THE SIDE
OF THE MOUNTAIN,

WATER WOULD JUST
COME OUT FILTERED.

THAT'S AWESOME.

THERE'S DEFINITELY
SOME INHERENT RISK

WITH DRINKING ANY WATER SOURCE
THAT HASN'T BEEN PURIFIED,

I.E. BOILING,
IN A PRIMITIVE SITUATION.

BUT SOMETIMES,
YOU GOT TO MAKE THAT DECISION

TO GET WATER WHEN YOU CAN
IN THE SAFEST WAY YOU CAN,

AND THIS IS IT FOR US RIGHT NOW.

OH, MY GOSH.
I SEE BEACH.

YEAH.
WE MADE IT.

SMELL THE OCEAN.

THIS IS LIKE HONEYMOON MATERIAL
RIGHT HERE.

THIS IS LIKE PARADISE.

[ LAUGHS ]
YEAH.

WE GOT COCONUTS.

Clint:
[ LAUGHS ]

Clint: I'M VERY GRATEFUL THAT
I WAS PAIRED UP WITH SOMEBODY

WHO HAS AN AWESOME SENSE
OF HUMOR AND HAS SKILLS.

LET'S SIT
BY THE CREEK

AND FIGURE OUT HOW TO BEST
UTILIZE THE REST OF THE DAY.

I'M REALLY HAPPY
WE GOT OUT OF THAT JUNGLE,

BUT WE GOT A LOT TO DO
AND NOT A LOT OF TIME TO DO IT.

WE NEED TO REALLY START
CRACKING DOWN ON SHELTER.

I DEFINITELY DON'T WANT
TO BE ANYWHERE IN THOSE WEEDS.

I'M REALLY CONCERNED
ABOUT BATS AND SNAKES.

WHAT ARE YOU WORRIED
ABOUT THE BATS?

RABIES.
[ CHUCKLES ]

I DON'T WANT ANYTHING GETTING ME
OUT OF HERE BEFORE 21 DAYS.

Laura: CLINT'S GETTING
REALLY FREAKED OUT

OVER BATS AND SNAKES.

I'M STARTING TO THINK HE'S NOT
THE SURVIVALIST HE CLAIMS HE IS.

HONESTLY,
I WOULDN'T BE OPPOSED

TO STAYING OUTSIDE
THE GRASS LINE HERE.

I FEEL LIKE THE TIDE
REALLY COMES UP HERE.

WOULD YOU RATHER SLEEP ON THE
BEACH TILL THE TIDE COMES IN?

I WOULDN'T BE COMFORTABLE
SLEEPING THERE

BECAUSE I WANT TO BE, LIKE,
TO WHERE THE VEGETATION STARTS.

I DON'T WANT TO HAVE TO WORRY
ABOUT RUNNING IN

WHEN THE TIDE COMES.
YEAH. WELL, OKAY.

ALL RIGHT, LET'S JUST
FIND THE SPOT, THEN.

Clint:
SO, WE GO WITH LAURA'S IDEA

ABOUT WHERE
TO SET UP THE SHELTER.

THIS PISSES ME OFF BECAUSE
IT TAKES US OFF THE BEACH

AND PUTS US
TOO CLOSE TO THE SWAMPS.

HOLD ON, LET ME MOVE THIS UP
A LITTLE BIT.

YOU GO 10 FEET OFF THE BEACH,
YOU'RE IN SWAMPY, CRAPPY JUNGLE.

YOU GOT BATS DOWN HERE,
CAIMAN, BIG-ASS PYTHONS.

MY BIGGEST CONCERN IS, WHEN I'M
SLEEPING, STUFF CRAWLING ON ME.

I THINK
WE'RE GETTING REALLY CLOSE

TO BEING
OUT OF DAYLIGHT.

YEAH.

[ INSECTS CHIRPING,
ANIMAL GROWLS ]

OpenSubtitles recommends using Nord VPN
from 3.49 USD/month ----> osdb.link/vpn

SOMETHING'S OUT THERE.

I KNEW WE SHOULD HAVE STAYED
ON THE BEACH.

Clint: YOU'RE GETTING BIT, LIKE,
JUST EVERYWHERE AT ONCE.

Laura: LOOK AT HOW CRAZY SWOLLEN
MY FEET ARE.

I COULD GO INTO
ANAPHYLACTIC SHOCK AND BE DEAD.

THAT COULD END EVERYTHING.

*BLEEP*

OH, YEAH, YEAH, YEAH.
RIGHT THERE.

WAIT.
CAN WE GO WITH THIS?

*BLEEP*

Clint: WHY ARE YOU
DOING THIS, AGAIN?

'CAUSE I THINK
IT'S GONNA BE A GREAT TIME

AND AN AWESOME CHALLENGE...
YEAH.

...AND
A SUPER EXCITING ADVENTURE.

WHY ARE YOU
DOING IT?

[ LAUGHS ]

Narrator:
LAURA AND CLINT HIKED ALL DAY

THROUGH THE HOT,
REPTILE-INFESTED

PANAMANIAN JUNGLE,
NAVIGATING TREACHEROUS TERRAIN

AND SURVIVING
THE JOURNEY'S FIRST OPEN WOUND.

I FEEL REALLY STUPID.

THEY FINALLY MADE IT
TO THE BEACHHEAD

THEY'LL CALL HOME
FOR THE NEXT 21 DAYS.

AFTER FINDING A WATER SOURCE,

THEY BUILT A PRIMITIVE SHELTER
ON THE JUNGLE'S EDGE,

DANGEROUSLY CLOSE TO THE SWAMP.

BY NIGHT, THEIR ISLAND PARADISE
REVEALED ITS DARKER SIDE --

A HUMID HELLHOLE DOMINATED
BY SWARMING INSECTS

AND CRAWLING,
SLITHERING CREATURES.

SUNRISE, DAY 2.
TERRIBLE NIGHT.

Laura: THIS MORNING,
MY LEGS WERE COMPLETELY COVERED

IN RED DOTS.

IT LOOKED LIKE SOME KIND
OF DEADLY, CONTAGIOUS DISEASE.

IT WAS AWFUL.

Narrator: LAURA AND CLINT HAVE
BEEN BESIEGED BY SAND FLIES,

ALSO KNOWN AS CHITRAS.

LESS THAN 1/8 OF AN INCH,

THEY'RE THE SMALLEST OF
ALL BITING AND STINGING INSECTS.

IT IS THE WORST ITCHING
I'VE EVER EXPERIENCED,

AND IT'S ALL OVER MY BODY.

Narrator: BITES FROM CHITRAS
CAN TRANSMIT DISEASE,

CAUSING FEVER, LIVER AND SPLEEN
ENLARGEMENT, AND ANEMIA.

Laura:
WITHOUT FIRE,

THE BUGS HERE ARE JUST
GONNA MAKE SLEEP IMPOSSIBLE.

SO I WOULD LIKE
TO GET FIRE TODAY.

THAT IS A PRIORITY
SO WE WON'T HAVE TO DEAL

WITH THE BUGS ANYMORE.
I'M WITH HER.

SO, THIS IS THE BAMBOO FIRE SAW.

BASICALLY, YOU SPLIT THE BAMBOO,
SCRAPE ALL OF YOUR BAMBOO SKIN,

PUT THIS
UP AGAINST YOUR BEER BELLY,

AND I'M GONNA MAKE SLOW STROKES
AND JUST KEEP GOING

UNTIL I CAN'T GO ANYMORE
OR THIS BREAKS.

THAT'S THE REAL CHALLENGE HERE,
OTHER THAN THE HUMIDITY.

IT'S FREAKIN' HUMID.

THANKS.

Laura: CLINT STARTED WITH
THE FIRE SAW, AND ORIGINALLY,

I THOUGHT
IT WOULD BE A GOOD IDEA,

BUT THE MORE I THINK ABOUT IT,

THE LESS I WANT TO BET
ANOTHER NIGHT'S SLEEP ON IT.

[ BREATHES DEEPLY ]
IT'S FREAKIN' BRUTAL.

I'M SO EXHAUSTED.

I WANT FIRE,
SO I WANT TO GO WITH BOW DRILL.

Narrator: THE BOW DRILL
IS AN ANCIENT METHOD

FOR STARTING FIRE.

USING FRICTION, THE BOW DRILL
CONSISTS OF FOUR PARTS --

THE BOW, CORDAGE FOR STRING,
THE DRILL, AND THE FIREBOARD.

I CAN'T HARDLY EVEN
*BLEEP* MOVE AROUND

BECAUSE I'M SO LOW ON WATER
AND EVERYTHING ELSE.

EVERYTHING IS ON US
GETTING FIRE TODAY.

IF YOU NEED MORE WATER,
GO GET MORE WATER.

Clint: WE NEED TO HAVE AT LEAST
10 TO 12 LITERS A DAY OUT HERE.

ME -- I REQUIRE A LOT MORE
THAN MOST PEOPLE.

IF WE GET HEATSTROKE,
WE GET DEHYDRATED, THAT'S IT.

IT'S OVER.

*BLEEP*

IT'S ALMOST DARK,
AND WE DON'T HAVE A FIRE.

Clint: WE CAN'T GO ANOTHER NIGHT
WITHOUT FIRE.

COMPLETELY JUST COVERED
IN HIVES AND BITES.

Laura: LOOK AT HOW CRAZY SWOLLEN
MY FEET ARE.

I DON'T KNOW IF ALL THE BUGBITES
ARE DOING SOMETHING WEIRD.

I'VE NEVER SEEN MY FEET
LIKE THIS.

MY TOES
LOOK LIKE LITTLE SAUSAGES,

AND I CAN'T EVEN BEND THEM.

THEY'RE JUST TOTALLY STIFF.

*BLEEP* *BLEEP* BUGS.
UGH.

GETTING EATEN TO DEATH
BY *BLEEP* BUGS, MAN.

WE GOT RATS
CRAWLING ALL OVER US,

AND THE RATS BRING THE SNAKES.

IT'S LIKE *BLEEP* TORTURE.

Narrator: IT'S DAY 3, AND LAURA
IS FEELING THE EFFECTS

OF TWO DAYS OF BUG ATTACKS.

Laura: DAY 3 WITH NO SLEEP,
COMPLETED COVERED WITH BUGS,

AND WE HAVEN'T EATEN.

MY FEET ARE, LIKE,
INSANELY PAINFUL.

I CAN'T EVEN BELIEVE MY LITTLE
SAUSAGE FEET WILL TOLERATE THIS.

Laura: HEY.
HEY, SICKLING.

HOW YOU FEELING?

I FEEL
LIKE *BLEEP*

Clint:
I FEEL REALLY BAD FOR LAURA.

WE NEED FIRE TO KEEP THE BUGS
AND THE ANIMALS AWAY,

BUT IT LOOKS LIKE
THE WEATHER'S MOVING IN.

IF IT STARTS RAINING,

IT'S GONNA BE ALMOST IMPOSSIBLE
TO MAKE A FIRE,

AND EVEN MORE BUGS
ARE GONNA START ATTACKING US.

[ THUNDER CRASHES ]

Narrator: IN A TROPICAL CLIMATE
LIKE PANAMA,

IT CAN RAIN FOR UP TO A WEEK
AT A TIME.

[ THUNDER CRASHES ]

Laura: IT'S LIKE
IT'S BEEN RAINING FOREVER.

THERE'S NO MARK
BETWEEN DAY AND NIGHT

BECAUSE IT'S JUST WET AND DARK.

IT'S BEEN ABSOLUTELY AWFUL
FOR OUR SPIRITS.

Narrator:
WITH THE TEMPERATURE DROPPING

AND A DECLINE IN LAURA
AND CLINT'S CORE BODY HEAT,

HYPOTHERMIA BECOMES
A REAL POSSIBILITY.

Laura: IT'S REALLY ENERGETICALLY
TAXING TO BE COLD ALL THE TIME.

I THINK MOST PEOPLE
IN MY SITUATION

WOULD BE COMFORTABLE
USING BODY HEAT.

LAYING NAKED NEXT TO SOME MAN
WHO I ONLY MET A FEW DAYS AGO

IS NOT A COMFORTABLE THOUGHT
AT ALL.

I'M JUST WAITING
FOR THAT MORNING WE WAKE UP

AND THERE IS BLUE SKY.

Clint:
MOTHER NATURE, YOU KNOW?

SHE'S THE BOSS.

SHE'S SAYING SHE DOESN'T WANT US
TO HAVE FIRE YET,

BUT WE NEED IT IF WE'RE
EVER GONNA HAVE A DECENT MEAL.

AND HOPEFULLY,
THE SMOKE FROM THE FIRE

WILL KEEP THESE DAMN BUGS AWAY.

Narrator: DAY 8 AND THE RAIN
FINALLY STOPS,

BUT THE BUGS
ARE STILL PLAGUING LAURA.

Laura:
IT, LIKE, SPREAD TO MY FACE.

MY LYMPH NODES ARE ALL
REALLY SWOLLEN RIGHT NOW.

MY BODY IS REACTING
REALLY STRONGLY

TO SHEER NUMBER OF BITES I HAVE.

Clint:
LAURA IS JUST WELTED UP.

I MEAN,
THEY ARE JUST EATING HER ALIVE.

IT'S LIKE THE JUNGLE IS SAYING,
"GET THE *BLEEP* OUT."

LIKE, THE JUNGLE'S TELLING US,

"YOU AIN'T GOT TO GO HOME,
BUT YOU CAN'T STAY HERE."

Laura: MY BODY HAS DECIDED
IT'S JUST TOO MUCH,

AND I'M FINALLY
HAVING A REACTION.

I COULD GO
INTO ANAPHYLACTIC SHOCK

AND BE DEAD WITHIN MINUTES.

THERE WOULD BE NOTHING
THAT CLINT COULD DO ABOUT IT.

NOW I FEEL LIKE THESE VULTURES
ARE CIRCLING ME,

JUST WAITING FOR ME TO DIE.

[ SQUAWKS ]

Laura: GOD,
PLEASE JUST THINK ABOUT FIRE.

WE GOT TO GET THIS.
I NEED THIS.

Clint:
I UNDERSTAND THE NEED FOR FIRE,

BUT SHE'S FREAKING OBSESSED WITH
THAT EGYPTIAN BOW-DRILL CRAP,

AND I HAVE ABSOLUTELY NO FAITH
IN IT WHATSOEVER.

I JUST WANT IT
SO *BLEEP* BAD.

IT'S LIKE
I WANT IT TOO BAD.

I'M GOING FOR A WALK.

THIS IS A WASTE OF TIME.

I MEAN, I'M AT THE POINT NOW
WHERE I'VE ACCEPTED

THAT MOTHER NATURE'S
GONNA LET US HAVE A FIRE

WHEN SHE WANTS US
TO HAVE A FIRE.

Laura: THIS IS IT.
NO MORE *BLEEP* AROUND.

Clint: ME TRYING TO DO BOW DRILL
IN THE MIDDLE OF THE RAIN --

IT'S COMPLETELY POINTLESS.
I DON'T CARE WHO YOU ARE.

OH *BLEEP*

THAT SUCKS.

SO, FIRE IS GONNA BE THE BIGGEST
CHALLENGE OF THIS WHOLE THING.

SHE REALLY NEEDS THAT FIRE
JUST TO HELP HER OUT

AND GET THE MOSQUITOS
OUT OF HERE.

I'M JUST COMPLETELY EXHAUSTED.
I'M GETTING OUT OF BREATH.

I JUST CAN'T DO IT ALL MYSELF.
I NEED HELP.

CLINT!

HEY!

I REALLY NEED YOU DOWN HERE!

*BLEEP* FREAKING OUT.

I JUST PUT EVERYTHING I HAD
INTO THAT.

AND I NEED YOU
TO HELP ME.

I NEED YOU TO JUST STEP IN THERE
AND USE THAT KIT.

CAN YOU DO THAT?

THAT'S FINE.

IT'S LIKE MY BODY'S
GOING AGAINST ME,

AND, LIKE, I'M, LIKE,
PHYSICALLY SHAKING.

*BLEEP*

I CAN'T DO
THIS EGYPTIAN BOW-DRILL *BLEEP*

WANT ME
TO JUST GO FOR IT AGAIN?

YOU'RE KIND OF
CANTED FORWARD.

I DON'T KNOW
IF YOU...

THING'S JUST SLIPPING.

THAT'S THE PROBLEM -- I CAN'T
PUT ANY PRESSURE ON IT.

THE STRING STARTS SLIPPING
TOO MUCH.

I CAN'T DO IT
LIKE THAT.

IT'S OKAY.

IT'S EITHER THE RIGHT WAY OR
IT'S -- I CAN'T DO IT LIKE THAT.

THAT'S NOT HOW I DO IT.

UNREAL.

TRY TO *BLEEP* TELL PEOPLE.

I KNOW HE'S REALLY FRUSTRATED,
BUT I'M REALLY FRUSTRATED, TOO,

AND I JUST DON'T WANT
TO FEEL ALONE IN THIS.

Clint: I'M DEFINITELY ON
A DOWNHILL FROM THIS POINT ON.

I'M NOT GOING AFTER
A *BLEEP* ALLIGATOR.

THAT HITS YOU IN THE
RIGHT ARTERY, YOU'RE DONE.

WHOA *BLEEP*

I'M FEELING REALLY FRUSTRATED.

Narrator: LAURA AND CLINT ARE ON
A 21-DAY SURVIVAL CHALLENGE

OFF THE COAST OF PANAMA.

BEFORE THEY EMBARKED
ON THIS MISSION,

THEY WERE ASSESSED
BY SURVIVAL EXPERTS

AND EACH GIVEN A PRIMITIVE
SURVIVAL RATING, OR PSR.

THEY WILL BE REASSESSED
AFTER THE CHALLENGE ENDS.

THE FIRST WEEK
HAS BEEN A LOSING BATTLE

WITH THE ISLAND'S
SMALLEST PREDATORS, CHITRAS.

Clint:
THESE BUGS ARE MAKING ME

JUST WANT TO GET
THE HELL OFF THIS ISLAND.

Narrator: FIVE STRAIGHT DAYS
OF TORRENTIAL RAIN

AND SUBSISTING ON COCONUTS,
SNAILS, AND WATER APPLES

HAS LEFT THEM COLD, EXHAUSTED,
AND DEPLETED.

CLINT AND LAURA'S SURVIVAL
RESTS ON A KNIFE EDGE.

THEY MUST GET FIRE.

GO PAST WHAT YOU'VE BEEN DOING
AND STOP.

JUST GIVE IT EVERYTHING.
*BLEEP*

OH, YOU GOT THIS.

MM-HMM.

YOU'VE GOT IT.

JUST KEEP IT TIGHT.

DON'T BLOW THROUGH.

YOU READY?

YEAH. GO.

WE *BLEEP* DID IT!

*BLEEP* DUDE.
JUNGLE FIRE.

*BLEEP* YEAH.
DAY 8, FIRE.

OH, MY GOD.

THAT'S THE BEST SMELL
I'VE EVER SMELLED.

Clint:
I CAN'T BELIEVE IT.

THAT FREAKIN' THING WORKED.

Laura: WOW.
BEST FEELING IN THE WORLD.

I'VE NEVER STRUGGLED SO MUCH
WITH SOMETHING.

AND I'M SO HAPPY CLINT CAME IN
AND SAVED THE DAY.

DAY 8, FIRE.

SHE WAS TRYING SO, SO HARD,
GETTING EXHAUSTED,

AND IT WAS JUST A TECHNIQUE
I WASN'T FAMILIAR WITH.

AND I WAS STUBBORN,
SET IN MY WAYS.

BUT I'M VERY, VERY GRATEFUL.

Clint: ALL I KNOW IS THIS FIRE
FEELS AWESOME ON BUGBITES.

Laura: I KNOW.

Laura:
NOW THAT WE HAVE FIRE,

I CAN STEAM THE LEAVES
OF THE NONI PLANT.

IT'S A MEDICINAL PLANT
FOUND IN THE JUNGLE.

THE NONI LEAVES ARE WORKING.

MY SWELLING IN MY FOOT'S
GOING DOWN.

IT'S PRETTY AWESOME.

IT FEELS AMAZING.

[ FIRE CRACKLING ]

Narrator:
GETTING FIRE WAS INSTRUMENTAL

IN KEEPING THE BUGS AWAY

AND HELPING LAURA
HEAL HER SWOLLEN FEET,

BUT LACK OF FOOD IS MAKING CLINT
AND LAURA INCREASINGLY CRANKY,

STRAINING THEIR RELATIONSHIP.

Clint:
ALL RIGHT, IT'S DAY 11.

ANTS ALL OVER THE FREAKIN' HUT.

I GUESS LAURA LEFT A COCONUT
IN THERE.

I TELL HER TO QUIT LEAVING FOOD
IN THERE ALL THE TIME,

BUT SHE DOESN'T LISTEN.

Narrator: REMNANTS OF FOOD
ARE A SERIOUS THREAT

TO LAURA AND CLINT'S CAMP

BECAUSE THEY CAN ATTRACT
A VARIETY OF DANGEROUS ANIMALS.

WHAT DO YOU
WANT ME TO DO?

Clint: BOTH OF US DON'T NEED
TO BE HERE.

SO I'M GONNA GO FIND FOOD
OR DO SOMETHING, I DON'T KNOW.

I'M SO TIRED,
ALL I WANT TO DO IS SLEEP.

OH, MAN, I'M SO SICK
OF OPENING THESE THINGS.

PHYSICALLY, IT'S STARTED
TO TAKE ITS TOLL ON US.

I'M FEELING MORE OF THE EFFECTS
OF LOW BLOOD SUGAR

AND STUFF LIKE THAT
THAN LAURA IS.

I'D IMAGINE
THIS IS WHAT MARRIAGE IS LIKE.

Laura: ESSENTIALLY GONNA MAKE
TWO BASKETS

AND PUT THE SMALLER ONE
INSIDE OF THE BIGGER ONE.

Narrator: LOOKING TO THE SEA
FOR THEIR PROTEIN,

CLINT AND LAURA
TRY TWO DIFFERENT TACTICS.

LAURA WANTS TO TRAP FISH,

WHILE CLINT FASHIONS A SPEAR
AND A BAMBOO PLATFORM.

BASICALLY, THE IDEA IS --
YOU SPLIT IT FOUR WAYS,

TAKE IT,
THEN YOU LASH THIS.

THEN YOU WANT TO SHARPEN UP
ALL OF THESE.

IT'S PRETTY SELF-EXPLANATORY.

Laura: WE'RE GONNA TRY
TO TAKE THESE TODAY

AND GO OUT AND SEE
IF WE CAN FIND SOME LOBSTER

OR CONCH OR SOMETHING OUT THERE.

WE'RE STARVING.

Clint: I HAVE ZERO EXPERIENCE
ON THE OCEAN.

LIKE ABSOLUTELY NONE.

Laura: ENTERING THE OCEAN BRINGS
A WHOLE NEW SLEW OF PROBLEMS.

WE HAVE NURSE SHARKS,
REEF SHARKS, BULL SHARKS,

AND STINGRAYS OUT THERE.

ANYTHING CAN HAPPEN.

YOU GOT IT?

YEAH.

Clint:
I'M GONNA BE GOING SLOW.

I'VE NEVER ACTUALLY BEEN
OFF THE COAST SWIMMING

ANYWHERE IN THE OCEAN.

I'M NOT A SWIMMER.

I'M FREAKED OUT BY THE WATER

AND EVERYTHING HAVING TO DO
WITH THE OCEAN.

AND THERE'S DEFINITELY SHARKS
IN THE AREA.

I'M OUT OF HERE.

I'M BAILING, LAURA.
FORGET THIS.

ALL RIGHT,
YOU KNOW WHAT?

GIVE ME THE GOGGLES.
LET ME FIND THE REEF.

Laura: AS SOON AS CLINT STARTS
TO DIVE UNDER THE WATER,

HE TOTALLY FREAKS OUT.

IT'S REALLY STARTING
TO PISS ME OFF.

AND NOW,
I HAVE TO SET THE LOBSTER TRAP

AND DO EVERYTHING MYSELF.

I'M ON A MISSION TO COME BACK
WITH SOME FOOD.

SO, I JUST SET MY LOBSTER TRAP
ON THE CORAL HEAD.

I HAVE IT BAITED WITH COCONUT.

IT'S ON THE BOTTOM.
I HAVE MY BUOY.

TOO BAD MY PARTNER'S
SUCH A *BLEEP*

I COME UP OUT OF THE WATER,
AND HE'S ALREADY ON THE BEACH.

Clint:
I'M HUNGRY,

BUT NOT HUNGRY ENOUGH
TO BE A SHARK'S NEXT MEAL.

IF I HAVE A REASON
TO GO IN THE WATER, I WILL,

BUT AS FAR FROM
A CALORIE POINT OF VIEW

AND A TIME POINT OF VIEW,
IT'S NOT PAYING OFF.

SURVIVAL, TO ME, IS YOU DON'T
WANT TO WASTE CALORIES

UNLESS YOU'RE GONNA GET
THOSE CALORIES BACK.

I'M NOT IN THE BUSINESS
OF GOING AFTER BIG STUFF

THAT CAN HURT ME.

WHOA.

*BLEEP*

FREAKIN' BOA.

NEVER ACTUALLY SEEN A BOA
IN THE WILD.

I'M NOT GETTING THAT CLOSE
TO IT.

I WISH LAURA WAS HERE.

SHE'D PROBABLY PICK IT UP
AND PET IT.

WHOA *BLEEP*

Laura:
BETWEEN THE WATER BEING MURKY

AND EVERYTHING BEING
SO WELL-CAMOUFLAGED,

IT'S DIFFICULT TO SPOT ANYTHING
I CAN KILL.

BUT I KNOW THERE ARE SEA URCHINS
ON THE BOTTOM,

AND THEY'RE EDIBLE.

Narrator:
SEA URCHINS IN PANAMA

ARE USUALLY FOUND
ON ITS CORAL REEFS.

THEY HAVE RAZOR-SHARP
VENOMOUS SPINES

THAT CAN EASILY PIERCE THE SKIN,

CAUSING MUSCLE SPASMS
AND DIFFICULTY BREATHING.

OH, HE'S TINY.

DIVING UNDERWATER,
USING ALL THIS ENERGY

AND THEN I GET THIS URCHIN
AND MY PARTNER IS GONE.

CLINT'S GETTING
REALLY DISCOURAGED,

AND HE DOESN'T WANT TO DO MUCH.

I WANT TO TRY
TO KEEP HIM MOTIVATED

AND TRY TO PULL HIM OUT
OF THE PLACE HE'S AT

AND NOT TAKE OUT HIS HUNGER
ON ME.

Clint: SORRY ABOUT
LOSING MY COOL.

I'M JUST FRUSTRATED.
Laura: IT'S ALL RIGHT.

I'M JUST
*BLEEP* EXHAUSTED.

LOOK AT THAT.
LOOK AT THAT.

WHAT THE HELL AM I SUPPOSED TO
DO WITH THAT?

I'M NOT TOUCHING
THAT THING.

IT'S A FREAKIN' SEA URCHIN.

HERE WE GO,
FIRST SEA URCHIN.

LET'S GO EAT IT OUTSIDE
SO WE CAN SEE IT.

THAT STILL
LOOKS RIDICULOUS.

LIKE NOT EVEN FOOD.

Clint:
I WAS EXPECTING IT TO OPEN UP,

BE JUST THIS NICE, WHITE, FLAKY
MEAT, AND THAT WASN'T THE CASE.

YOU'RE NOT GONNA HAVE ANY?

NO,
I DON'T THINK SO.

Laura: THE URCHIN, TO ME,
TASTED LIKE SUCCESS.

I CAN ALREADY FEEL IT
ENTERING MY SYSTEM.

IT FEELS REALLY GOOD.

I DON'T KNOW
HOW YOU EAT THAT.

THAT IS SO GROSS.

Clint: I'LL MAN UP
AND EAT WHATEVER

IF I FELT LIKE THERE WAS SOME
SERIOUS NUTRITIONAL VALUE THERE.

UNFORTUNATELY, THE URCHINS
JUST AREN'T GONNA DO IT FOR ME.

Laura: I THINK YOU REALLY
CAN'T BE PICKY AT ALL

IN A SURVIVAL SITUATION.

ANYTHING WE CAN GET,
WE JUST GOT TO EAT IT,

WHETHER OR NOT IT'S THE MOST
DELICIOUS THING YOU'VE EVER HAD.

Clint:
THAT'S NOT REALISTIC TO ME.

REALISTIC IS EATING SNAILS
AND EATING COCONUTS

AND STUFF THAT I CAN FIND HERE.

DIVING FOR LOBSTER?
PBHT!

YEAH, THAT PAID OFF REAL WELL.

Narrator: DAY 13 AND STARVATION
IS AFFECTING CLINT

PHYSICALLY AND MENTALLY.

HE'S CONSUMED BARELY ANY PROTEIN
FOR ALMOST TWO WEEKS.

LAURA IS GROWING
INCREASINGLY WORRIED

AS HER PARTNER HITS ROCK BOTTOM.

I'M GETTING WINDED
REALLY EASY

AND I'M REALLY
STARTING TO FEEL IT.

Laura: IT'S BEEN KIND OF
A STEADY DOWNHILL FOR CLINT.

HE'S GOTTEN REALLY MOODY,
REALLY HUNGRY, VERY LOW-ENERGY.

Clint: I GET GRUMPY,
BUT SHE'S BEEN KIND OF IN

THIS, LIKE, MICROMANAGE MODE
THE LAST LIKE THREE DAYS.

IT DOESN'T REALLY SIT WELL
WITH ME.

Laura:
SOMETIMES, I FEEL LIKE

WHAT WE WANT TO GET
OUT OF THIS EXPERIENCE

IS SO DIFFERENT THAT IT JUST
MAKES ME FEEL REALLY ALONE HERE.

IT'S LIKE SHE THINKS IT'S
"THE LAURA SHOW," AND IT'S NOT.

I DON'T KNOW IF SHE JUST THINKS
SHE'S GOD'S GIFT TO BUSHCRAFT

OR SURVIVAL OR WHAT,
BUT AT THE SAME TIME,

I THINK SHE FORGETS
THAT I'M THE ONE

DOING THE PHYSICAL,
PHYSICAL STUFF

AND HAVE BEEN SINCE WE GOT HERE
AS FAR AS, LIKE,

CHOPPING DOWN TREES.

AND PRETTY MUCH ALL
THE MACHETE WORK I'VE DONE.

OKAY.

OKAY, SO, WE NEED TO DO A
REALISTIC ATTEMPT AT FOOD, SO...

WELL, THERE'S FOOD
JUST SITTING IN THE OCEAN.

TRIED THAT OUT THERE.

YEAH,
AND WE BROUGHT BACK FOOD.

NO, WE BROUGHT BACK SEA URCHINS,
WHICH SUCK *BLEEP*

I'M SORRY
THAT YOU DON'T LIKE THEM.

EITHER WAY, I'M NOT
GOING OUT THERE TODAY.

I'M NOT SWIMMING
WITH ANY MORE SHARKS.

I'VE BEEN CUTTING FIREWOOD.

LIKE, THAT'S MY EXERTION
FOR THE DAY.

YEAH. WHAT ELSE
HAVE YOU BEEN UP TO?

HUH?

WHAT'D YOU SAY
YOU'VE BEEN UP TO?

THAT'S A LOT OF *BLEEP* WORK
TO CUT THAT FIREWOOD.

AND THEN I GET *BLEEP*
ABOUT IT,

AND YOU ASK ME WHAT
I'VE BEEN DOING THE WHOLE TIME,

LIKE I'VE BEEN SLEEPING.

YOU, LIKE, ASSUME
THAT I'M NOT DOING ANYTHING.

IT'S LIKE EVERY TIME --

NO, I JUST --
I WAS CURIOUS.

IT'S JUST THAT
IT'S GETTING REALLY OLD

WITH THE *BLEEP* "WHAT HAVE YOU
DONE ALL DAY?" *BLEEP* YOU KNOW?

DO I SAY THAT
TO YOU OFTEN?

YOU ASKED ME, "SO, WHAT DID
YOU SAY YOU'VE BEEN UP TO?"

WELL, THANK YOU VERY MUCH
FOR YOUR HARD WORK.

YOU KNOW,
SO, THERE YOU GO.

IT'S GETTING REALLY OLD
WITH THE *BLEEP*

"WHAT HAVE YOU DONE ALL DAY?"
I WAS CURIOUS.

Narrator: CLINT AND LAURA'S
21-DAY PANAMANIAN CHALLENGE

HAS BEEN ANYTHING
BUT A DAY AT THE BEACH.

THIS IS RIDICULOUS.

Narrator:
BECAUSE OF HIS FEAR OF THE SEA,

CLINT'S FISHING ATTEMPT
ENDED IN FAILURE.

NOT WORTH IT.

Narrator:
AND HE WAS UNIMPRESSED

WITH THE SEA URCHIN
LAURA CAUGHT.

LIKE NOT EVEN FOOD.

LACK OF FOOD
AND THE HARSH CONDITIONS

HAVE CAUSED THEIR RELATIONSHIP
TO HIT AN ALL-TIME LOW.

CLINT IS STRUGGLING
WITH THE SITUATION

AND IS DISCOURAGED BY
HIS SUBORDINATE ROLE WITH LAURA.

IT BUILDS UP WITH ME,

AND I TRY TO KEEP MY MOUTH SHUT
AS LONG AS I CAN.

AND, YOU KNOW,
EVEN IF I WASN'T DOING ANYTHING,

IT DOESN'T GIVE HER THE RIGHT
TO TALK TO ME LIKE THAT.

I ASKED HIM WHAT HE DID BECAUSE
I HAVEN'T SEEN HIM IN HOURS,

AND I WAS WONDERING
WHAT HAPPENED,

WHAT THE STATUS WAS
ON SOME STUFF.

MAYBE HE GOT SOME FOOD.

HE'S JUST VERY DEFENSIVE
ABOUT THAT STUFF.

I DON'T LIKE GETTING TALKED TO
LIKE I'M 5 YEARS OLD.

YEAH, IT GETS UPSETTING.

SHE DOES
WHATEVER THE HELL SHE WANTS,

AND IF I DON'T GO WITH IT,
YOU KNOW, I'M THE BAD GUY.

SHE CAN COME HERE
AND CUT THIS DAMN FIREWOOD.

OOH. THANK YOU.

YOU GET FIRST DIBS.

IT IS WHAT IT IS.
I WENT, TOOK HER A COCONUT.

I FIGURE
THAT'S AS GOOD AS JEWELRY.

THAT WASN'T ME APOLOGIZING.

THAT WAS ME DOING
WHAT IS NECESSARY FOR THE TEAM.

IT'S NOT REALLY SOMETHING

I THINK WE NEED
TO DIG BACK INTO TO RESOLVE.

IT'S JUST TWO PEOPLE
EXPRESSING THEIR OPINIONS.

IT SHOULD ALL BE ALL RIGHT.

Laura: I THINK WE KIND OF JUST
BRUSHED IT UNDER THE CARPET.

KIND OF SUCKS.

I DON'T LIKE THINGS
NOT BEING RESOLVED,

BUT OUR CONFLICT DIDN'T REALLY
HAVE ANY RESOLUTION.

DAY 14.
TWO-WEEK ANNIVERSARY.

Clint:
I'M TO THE POINT NOW

WHERE UNLESS WE START
REALLY EATING SOMETHING HUGE,

I'M DEFINITELY ON A DOWNHILL
FROM THIS POINT ON.

Laura:
WE CAN JUST GET ONE MEAL

AND RIDE ON THAT
FOR A LITTLE WHILE.

YEAH, I CAN'T KEEP CHOPPING
FIREWOOD UNLESS I'M EATING.

THERE'S NO WAY.
I AGREE.

I'M CONCERNED
THAT OUR PRODUCTIVITY IS DOWN

BECAUSE WE'RE NOT EATING.

WHEN I'M EXHAUSTED AND HUNGRY,
I CAN'T BE EFFICIENT.

IT'S JUST IMPOSSIBLE.

Narrator: LAURA AND CLINT HAVE
NOW GONE MORE THAN TWO WEEKS

SUBSISTING ON WATER APPLES,
COCONUTS, SNAILS,

AND A SEA URCHIN.

THEY ARE BOTH SHOWING
DISTINCT SIGNS OF MALNOURISHMENT

AS THEIR BODIES RAPIDLY DEPLETE
ANY RESERVES THEY HAVE.

THEIR STRENGTH IS LOW,
AND PHYSICAL ENDURANCE IS POOR.

LAURA AND CLINT
ARE ALSO SUFFERING

FROM THE PSYCHOLOGICAL EFFECTS
OF STARVATION,

MAKING THEM ANXIOUS,
IMPATIENT, AND WITHDRAWN.

Clint: THE LAST TWO DAYS IS WHEN
IT'S REALLY STARTED TO HIT ME

AS FAR AS THE HUNGER STUFF.

I FEEL LIKE
I'VE LOST ABOUT 25 POUNDS.

JUST LOOKING AT LAURA, WHO CAME
IN NOWHERE NEAR AS BIG AS I DID,

LIKE, I CAN TELL
SHE'S DROPPING WEIGHT.

YOU GOT A FLY
ON YOUR HEAD.

I FEEL IT.
GET IT.

I'M TOO TIRED.
WE GOT TO EAT TODAY.

IF WE DON'T EAT TODAY,
LIKE --

YEAH,
IT'S NOT AN OPTION.

Laura: I THOUGHT MY REACTION
FROM THE CHITRAS WAS BAD.

NOW THE LACK OF FOOD IS REALLY
TAKING ITS TOLL ON US BOTH.

I MEAN, WE'RE LITERALLY
CANNIBALIZING OURSELVES

RIGHT NOW TO SURVIVE.

YOU GOING OUT
TO GET THAT LOBSTER THING?

I'LL HEAD BACK
AND CHOP SOME WOOD.

I'M REALLY HOPING THERE'S SOME
LOBSTER IN THAT TRAP.

IT WOULD MAKE MY TRIP.

WE'RE SO HUNGRY,
AND THE LAST THING I WANT TO DO

IS HAVE TO CATCH
ANOTHER SEA URCHIN.

OH, MY GOODNESS.

MY WISHES WERE ANSWERED,
AND I GOT A LOBSTER.

OH, MY GOODNESS! THERE'S TWO!

THAT'S AWESOME.

I CANNOT WAIT TO SHOW CLINT
AND LET HIM KNOW

THAT THE OCEAN IS NOT A WASTE

AND THERE'S TONS OF FOOD
OUT HERE

AND WE'RE GONNA EAT REALLY GOOD.

WE GOT TWO LOBSTER!

NO KIDDING?
YEAH.

FREAKIN' AWESOME,
RIGHT?

I SAW YOU WITH THE TRAP,
AND I GOT A LITTLE EXCITED.

OH, THAT'S SO AWESOME.

TWO OF THEM
FOR EATING.

STOKE THE FIRE UP.
LET'S GO.

YES!

OH, MY DAY
JUST GOT BETTER.

I KNOW!
MY LIFE JUST GOT BETTER.

WE'RE EATING LOBSTER.

THIS IS THE MOST EXCITED
I'VE BEEN.

I CAN'T EVEN BELIEVE IT.

LIKE, IT FEELS WEIRD
THAT WE'RE GONNA EAT.

YEAH. AFTER WE EAT,
YOU GO RESET THAT TRAP.

[ BOTH LAUGH ]

SUDDENLY, SOMEONE IS SUPPORTIVE
OF MY TRAPPING.

I THINK CLINT
WAS FINALLY CONVINCED

IN THE OCEAN'S VALUE
AND THAT ME GOING OUT THERE

WASN'T JUST
A MASSIVE WASTE OF TIME.

APPARENTLY, HE'S SOLD AS FAR
AS OCEAN FISHING IS CONCERNED.

I THINK WE SHOULD START
POPPING LEGS OFF.

MMM-HMM-HMM-HMM.

Clint:
I'M VERY PROUD OF LAURA.

SHE HAD THE PERSISTENCE TO
GO OUT THERE AND SET THE TRAP.

I KNOW THAT WASN'T EASY.

AND, YEAH,
I'M VERY, VERY GRATEFUL.

THIS IS OBVIOUSLY PROBABLY
THE MOST EFFECTIVE WAY

TO GET FOOD HERE.

THE ENERGY
LITERALLY FLOWS BACK TO YOU

LIKE A FEW MINUTES
INTO IT.

IT'S ALMOST LIKE SOMEONE
JUST PUT A NEW BATTERY IN YOU.

I'VE NEVER HAD A BETTER LOBSTER
IN MY LIFE.

Narrator: WITH THEIR ENERGY
RENEWED FROM THE LOBSTER,

CLINT AND LAURA
FOCUS ON BUILDING A RAFT

THAT WILL TAKE THEM
TO THEIR EXTRACTION POINT.

Laura:
WE ONLY HAVE THREE DAYS LEFT,

AND THEN THE NEXT DAY,

WE HAVE TO LEAVE
ON WHATEVER CRAZY RAFT WE BUILD.

Clint: WE STARTED
ON A PROTOTYPE, BUT SO FAR,

I'M NOT SUPER CONFIDENT
ABOUT THIS THING HOLDING US UP.

OW!
THAT'S MY HAND!

Laura: I DON'T WANT THIS THING
TO JUST BE GOOD ENOUGH.

I WANT IT TO KICK ASS
OUT THERE ON THOSE WAVES.

Clint: THE EXTRACTION POINT
IS 2 MILES OUT IN THE OPEN SEA.

THAT WOULD BE A LONG WAY
TO PADDLE IN ANY BOAT,

BUT HAVING TO FIGHT WAVES
AND THE CURRENT WITH NO ENERGY?

IT JUST LOOKS LIKE DEATH,
ESPECIALLY IN A HOMEMADE RAFT.

Laura: DO YOU WANT TO HEAD
BACK INTO THIS?

WE CAN,
YEAH.

Narrator:
THE NEXT DAY,

LAURA AND CLINT LEAVE
THE PROTECTION OF THEIR SHELTER

AND VENTURE INTO THE DANGEROUS
SWAMP DIRECTLY BEHIND THEM.

KNOWING THEY NEED ENERGY

FOR THEIR FINAL PUSH
TOWARDS EXTRACTION,

THEY GO ON THE HUNT FOR FOOD.

OH, MY GOD.

CLINT!

I DO NOT HAVE THE ENERGY
TO WRESTLE A *BLEEP*

I'M NOT GOING AFTER
A *BLEEP* ALLIGATOR.

IF YOU WANT TO DO IT,
GO FOR IT.

I'M NOT REALLY SURE
WHAT MY PLAN OF ATTACK IS.

CLINT HAS, AGAIN,
CHICKENED OUT ON ME,

AND I'VE NEVER HUNTED CAIMAN
BEFORE.

I DON'T WANT TO TRY
AND GET IT BY MYSELF.

Clint:
BIG STUFF THAT CAN HURT ME.

AS ROMANTIC AS IT SOUNDS
TO GO UP AND WRESTLE A CAIMAN,

THAT HITS YOU IN THE RIGHT
ARTERY OR SOMETHING OUT HERE,

YOU'RE DONE.

[ ANIMAL CALLING ]

Laura:
OH, MY GOD.

Clint:
HOLY CRAP!

Laura: THE CONSENSUS
IS THAT 4 OF 5 DENTISTS

RECOMMEND USING PALM-HEART
FIBERS TO BRUSH YOUR TEETH,

SO THAT'S WHAT'S GOING ON NOW.

Laura: HOW ARE YOU FEELING
ABOUT YOUR DENTAL HYGIENE

AT THIS MOMENT?

PRETTY GOOD.

I GOT MY FLOSS...
AND MY TOOTHBRUSH.

DIPPED IT
IN SALTWATER.

IT'S GOOD.
IT'S BETTER THAN NOTHING.

IT'S ALL ABOUT DENTAL HYGIENE
OUT HERE, FOLKS.

IT FEELS FANTASTIC.

Clint: YEAH.

WE GOT TWO LOBSTER!
NO KIDDING?

YEAH.

Narrator: LAURA AND CLINT
HAVE SURVIVED 19 DAYS

OF THEIR PANAMANIAN CHALLENGE
AGAINST THE ODDS.

WITH TWO DAYS TO GO,
LATE AT NIGHT,

THEY HEAR CAIMAN
APPROACHING THEIR CAMP.

CAIMAN ARE VERY TERRITORIAL --

THE FEMALE, PROTECTING ITS
YOUNG, PARTICULARLY AGGRESSIVE.

HAVING KILLED THE YOUNG ONE,

THEY RUSH BACK TO THEIR SHELTER
IN TOTAL DARKNESS

WHILE THE MOTHER
IS STILL CLOSE BY.

LET'S GO!
LET'S GO! COME ON!

WE GOT TO GET BACK
TO THE SHELTER QUICK.

THE FIRE AT THEIR CAMP
WILL HOPEFULLY PROTECT THEM

FROM THE FIERCE FEMALE.

THE MACHETE'S
AT THE END OF MY BED.

ALL RIGHT,
ALL RIGHT, IT'S DEAD.

Clint: I JUST WANTED
TO GET THE HELL OUT OF THERE

AFTER WE GOT THAT, MAN.

LAURA'S GUTTING OUR CAIMAN

WITH A LITTLE PIECE
OF GLASS BOTTLE WE FOUND.

IT'S STILL MOVING.
AAH!

THIS IS HOW THE LAZY BOY
COOKS HIS CAIMAN.

SLOW ROASTING.

AT FIRST, LAURA WANTED
TO HUNT THE CAIMAN,

AND I DIDN'T WANT
TO SCREW WITH IT,

BUT KILLING THE CAIMAN --
I FEEL GOOD ABOUT IT.

Clint:
TASTE DONE TO YOU?

YEAH.

CLINT KILLED IT,
SO WE GOT TO TRY CAIMAN FINALLY.

CAIMAN IS DELICIOUS.

Clint:
AT THE START OF THIS CHALLENGE,

WE WERE GIVEN A MAP, AND ON
THAT MAP, THERE WAS AN "X."

THAT'S OUR PICKUP POINT.

THE THING IS, WE HAVE TO GET
ALL THE WAY OUT HERE.

EXCEPT OUR PICKUP POINT
IS WAY OUT OFF THE COAST.

SO THAT MEANS
WE HAVE TO BUST OUT THE RAFT.

I'M JUST READY
TO GET OFF THIS *BLEEP* ISLAND.

SO, DO WE WANT
TO BUILD THE TOP, LASH IT,

AND THEN LASH IT
TO THE PONTOON?

Narrator:
CLINT AND LAURA'S FIRST RAFT

FELL APART WHEN THEY TESTED IT.

THEY NEED TO BUILD
A BIGGER, STRONGER VERSION.

Laura:
NEITHER ONE OF US

HAS EVER BUILT
A SEAWORTHY BAMBOO RAFT.

I'M NOT WORRIED ABOUT FLOATING.

I'M WORRIED ABOUT FALLING APART.

IF IT DECIDES TO STORM TOMORROW,

IT'S GONNA MAKE A DIFFICULT TASK
ALL THAT MUCH HARDER.

[ THUNDER RUMBLES ]

21st NOTCH -- VERY LONG-AWAITED.

TIME TO GET OUT IN THE WATER.

Narrator: GETTING THE RAFT
THROUGH THE REEF

TO THE EXTRACTION POINT

IS A MAJOR OBSTACLE
FOR CLINT AND LAURA.

THEY HAVE TO NAVIGATE
THE SHARP CORAL REEF

AND GET THROUGH THE CHANNEL
OUT BEYOND THE BREAKERS

INTO THE OPEN WATER.

THERE, THEY HOPE THE RESCUE BOAT

WILL PICK THEM UP
NEAR THE EXTRACTION POINT.

[ THUNDER RUMBLES ]

Laura:
I'M A LITTLE BIT CONCERNED.

THIS STORM
IS HEADING RIGHT FOR US.

WE GOT TO GET ON OUR RAFT
AND GET OUT THERE RIGHT AWAY.

ALL RIGHT.

OOH,
THAT DON'T FEEL GOOD.

THE THING -- GO THROUGH
THAT RAIN OVER THERE.

Narrator:
WHEN THE RAINSTORM HITS,

THE VISIBILITY
WILL REDUCE TO NEAR ZERO.

THEIR RAFT,
ALREADY A TINY TARGET,

WILL ALL BUT DISAPPEAR,
MAKING IT IMPOSSIBLE TO SPOT

FROM THE RESCUE BOAT.

Clint: IF THAT STORM HITS US,
WE'RE SCREWED.

THIS RAFT WILL JUST CRUMBLE.

THE RAIN LOOKED LIKE
IT WAS COMING IN.

THE WAVES ROCKING
AND ROLLING A LITTLE MORE,

PUSHING US
WHERE WE DIDN'T WANT TO GO.

IT WAS A RACE AGAINST TIME.

WOULD HAVE HAD NO CHOICE
BUT TO TURN BACK.

I MEAN, THIS IS DEFINITELY
PROPORTION TO THE MAP.

THIS SHOULD BE
ABOUT THE SPOT.

WE SHOULD BE ABLE
TO SEE SOMEBODY.

I DON'T SEE ANYTHING
OUT THERE.

DO YOU?

NO, AND I'D SAY
WE GOT ABOUT THREE MINUTES

BEFORE IT DUMPS ON US.

I THINK
WE SHOULD TURN BACK.

HEY!

IT WAS HONESTLY ONE OF THE MOST
EXCITING MOMENTS IN MY LIFE.

I'M GONNA FLIP THE BOAT,
I'M SO EXCITED.

[ Laughing ]
DON'T, DON'T.

OH, MAN,
WE'RE GLAD TO SEE YOU.

Laura: I'VE NEVER BEEN THROUGH
AN EXPERIENCE

WHERE IT WAS TRYING
THE ENTIRE TIME.

WE ARE
OFF THE ISLAND.

ALL RIGHT.
AWESOME.

[ Laughing ]
YEAH.

YEAH.
WE TOTALLY DID IT.

OH!
WE *BLEEP* ROCK.

I WILL NEVER TAKE FOOD
FOR GRANTED AGAIN.

GOING FOR 21 DAYS
WITHOUT BRINGING ANYTHING IN

JUST MAKES ME MORE APPRECIATIVE
OF THE THINGS IN LIFE

THAT IT'S SO EASY
TO TAKE FOR GRANTED.

NO MORE CHITRAS.

YEAH,
NO MORE CHITRAS.

Clint:
THIS EXPERIENCE CHANGED MY LIFE.

WE WERE EXPERIENCING, LIKE,

THE DARKEST SIDE
OF AN ISLAND PARADISE.

LIKE, IT WAS HELL.

WE'RE GOING HOME!

OH, MAN.

Narrator: AFTER 21 DAYS
ON A TROPICAL ISLAND IN PANAMA,

CLINT AND LAURA HAVE ENDURED
MENTAL AND PHYSICAL HARDSHIPS

THAT HAVE CHANGED THEM BOTH
FOREVER.

CLINT LOST A TOTAL OF 40 POUNDS,
AND LAURA 17.

CLINT IS NOW BACK IN INDIANA,
TEACHING BUSHCRAFT AND SURVIVAL.

LAURA IS IN NEW HAMPSHIRE,
GUIDING BACKCOUNTRY TRIPS.

SURVIVAL EXPERTS
REVIEWED CLINT AND LAURA

ACCORDING TO THEIR SKILLS,
EXPERIENCE, AND MENTAL APPROACH,

REASSESSING THEM
ACCORDING TO HOW THEY COPED

WITH THE CHALLENGE.

CLINT'S LACK OF EXPERIENCE
IN JUNGLES AND THE SEA

CAUSED HIM PROBLEMS
HE COULDN'T RESOLVE,

BUT HE MANAGED TO FACE DOWN
HIS FEAR OF SNAKES AND REPTILES.

LAURA STARTED
WITH STRONG SURVIVAL SKILLS,

WHICH SHE USED EFFECTIVELY
TO KEEP THEM BOTH ALIVE.

HER MENTAL TOUGHNESS
GOT THEM BOTH THROUGH

MORE THAN ONE CRISIS.

HAVING WEATHERED STORMS,
CHITRAS, CAIMAN, AND SNAKES,

CLINT AND LAURA ACHIEVED
A STEP-UP

IN THEIR SURVIVAL RATINGS.

CLINT'S PSR HAS INCREASED
TO 7.3, WHILE LAURA'S IS 8.2.

THIS EXPERIENCE PROVES
THAT CLINT AND LAURA

BOTH HAVE WHAT IT TAKES
TO SURVIVE NAKED AND AFRAID.

Clint:
NOW THAT I'M OFF THE ISLAND,

I THINK I WOULD DO IT AGAIN
IN A HEARTBEAT.